Elektromobilita pro všechny: daňové pobídky pro elektrokola

ECF dnes zveřejnila novou zprávu pod názvem Elektromobilita pro všechny: daňové pobídky pro elektrokola. "I přes jejich nesporné výhody a nákladovou efektivitu stojí elektrokola stále mimo strategie zaměřené na elektromobilitu. Proto se na jejich potenciál snažíme upozornit všechny, kdo mají nějaké rozhodovací pravomoci. Naším cílem je poskytovat zásadní politická doporučení a šířit příklady dobré praxe za účelem podpory a propagace elektrokol na území Evropy," říká Holger Haubold, autor zprávy a referent ECF pro fiskální a hospodářskou politiku.

Začátkem tohoto měsíce oznámila francouzská vláda finanční podporu ve výši 200 EUR na nákup elektrokola. Tato pomoc je výsledkem úspěšné aktivity FUB, francouzského člena ECF, a dalších zájmových skupin. Francie tak následuje kladný příklad z Rakouska, které se díky četným programům zaměřeným na fiskální pobídky může pochlubit jedním z nejrozsáhlejších trhů s elektrokoly v Evropě. V roce 2015 se v této alpské zemi prodalo 9 elektrokol na 100 obyvatel (pro srovnání, v Německu to bylo 6,6 a ve Francii 1,5).

Jak Francie, tak Rakousko podnikly tyto kroky z prostého důvodu: investovat do elektrokol se vyplatí. Kromě ekonomických, environmentálních a zdravotních přínosů jsou elektrokola ideálním dopravním prostředkem pro delší vzdálenosti. Studie prokázaly, že elektrokola jsou rychlejší než auta na trasách kratších než 10 km (což je dvakrát delší trasa než výhodná vzdálenost v případě klasických jízdních kol). Je mnohem snazší na nich překonat přírodní překážky (kopce nebo protivítr), takže jsou vhodná pro dojíždějící osoby, které chtějí nebo musí dojet do práce přímo v pracovním oblečení, ale také pro méně trénované cyklisty, starší osoby a další skupiny, které dřív na kole moc nejezdily. Na elektrokolech lze přepravovat těžší náklady, jsou tedy skvělým řešením pro jednotlivé zákazníky i pro firmy, které spoléhají na rychlou logistiku i v městském prostředí. Proto jsou elektrokola možnou alternativou automobilové dopravy především pro městské oblasti.

Vzhledem k tomu, že členské státy musí plnit závazky EU týkající se emisí CO2, měli by se politici na všech úrovních snažit začlenit elektrokola do všech strategií elektromobility a zajistit příslušné mechanismy financování. Jak ukazuje zpráva ECF, navzdory obrovské podpoře elektromobilů (v Německu do roku 2014 jde o 1,4 miliardy eur!) je návratnost poměrně malá (německé ulice brázdí jen 25 500 eletrických osobních aut). Přitom stačí mnohem menší investice a můžeme očekávat masivní nárůst počtu elektrokol!

Ve online zprávě ECF  najdete podrobnější přehled pobídkových programů v některých členských státech, stejně jako přínosy elektrokol a doporučení pro fiskální strategie. Další doporučení pro evropské politiky a úředníky budou jistě následovat po zvěřejnění návrhu Evropské strategie cyklistické dopravy.

Novou zprávu naleznete zde.

Fotografie a grafy viz zde.

https://ecf.com/news-and-events/news/ecf-launches-new-report-calling-more-balanced-e-mobility-strategies-realise

Autorka Justina Bieliauskaite

zpět
PROČ NAKUPOVAT
NA KOLE
Osobní automobil je v Praze považován za hlavní nástroj osobní mobility, ještě více to platí v případech, kdy je třeba...
Pro obchodníky

Cyklisté mají v podstatě stejné požadavky jako motoristé. Chtějí dojet co nejblíže vchodu a tam bezpečně zaparkovat.
Pro média

Projekt Nakupuj na kole realizuje od roku 2012 sdružení NaKole. Kampaň se snaží podpořit zájem české veřejnosti o ...
Vídeň půjčuje nákladní kola zdarma

Vyzvednout děti ze školky, jet na větší nákup či vyzvednout rozměrný balík na poště. Většina lidí by na vyřízení těchto aktivit využila vůz. Ve Vídni existují ale tzv. Grätzelräder, nákladní kola, která představují ekologičtější a také levnější variantu. K vypůjčení jsou zdarma.

"V současné době je ve Vídni k zapůjčení zatím jen sedm nákladních kol, od září jich bude deset, přičemž jedenácté kolo se dá vypůjčit u Agentury mobility města Vídně. Půjčení nákladního kola není komplikované. Stačí si ho... více informací

Příručka radí obchodníkům, jak připravit zázemí nejen pro cyklisty.

Každá pátá cesta v Praze souvisí s nakupováním. Někteří zákazníci, jako jsou například senioři, rodiny s malými dětmi v kočárcích nebo lidé na kolech, mají zvláštní potřeby a vyžadují speciální péči. Ke zlepšení přístupnosti obchodů pro tyto skupiny má napomoci nová brožura „Nakupování pro všechny“, kterou vydává spolek NaKole a hlavní město Praha.

Díky úsilí různých odborných sdružení se už podarilo požadavky vtělit do vyhlášek a norem, například počty vyhrazených stání pro osoby se zhoršenou... více informací

Beroun vybudoval první městskou síť cykloboxů

Pro 84 % cyklistů je zásadní bezpečné parkování (nejčastěji hlídané místo nebo cyklobox, mají-li kolo pravidelně používat pro běžné cesty spojené s nakupováním.

Město Beroun jako první v České republice vytvořilo městskou sít cykloboxů Bike Safe Box.  Poskytlo tak svým občanům i cykloturistům zcela nové možnosti cyklodopravy. Tato služba se sice pomalu začíná objevovat i v dalších městech (Praha - OC Chodov), nicméně se vždy jedná o několik málo boxů. Teprve v Berouně se dá prvně hovořit o městské... více informací

REALIZACE PROJEKTU
SPONZOŘI